Artikkeli

Artikkeli

2.6.2016 | Päivi Myllykangas

Tampere3 on uuden ajan Leonardo Da Vinci

Olemme kysyneet ja keskustelleet henkilöstön, opiskelijoiden kuin sidosryhmienkin kanssa, millaisena he tulevaisuuden ja uuden TAMPERE3:n näkevät. Ensimmäisten keskusteluiden perusteella uusi herättää paljon kysymyksiä. Silti päällimmäisenä esiin nousevat sanat mahdollisuus, kansainvälisyys ja erityisesti sana miten.

Tiiviin yhteistyön merkitys on noussut laajalti keskusteluun. Kaivataan ennen kaikkea teknologian ja ihmistieteiden kohtaamista.  Siinä Tampere3 on vahva toimija, jos uskomme, että ymmärrys muista tieteistä tuottaa parempia osaajia. Ylitämme ja yhdistämme rajapintoja niin eri tieteiden kuin tieteen ja kulttuurinkin välillä. Keskusteluissa tieteiden ja taiteiden välille rakentuu keinotekoinen raja-aita, jota ei aikoinaan ollut tutkijoilla ja innovaattoreilla kuten Leonardo da Vincillä. Hän maalasi, kirjoitti, tutki biologiaa, lääketiedettä ja tekniikkaa ja rakensi omin käsin. Yhden miehen Tampere3 siis.

Kävin läpi Twitter-tiliä ja siellä käytyä keskustelua Tampere3:sta. Seuraavat teemat ovat toistuvasti esillä: irrottaudummeko vanhan maailman hallintomalleista ja löydämme uusia ja tuloksekkaampia, uskallammeko laittaa opiskelijan toiminnan ytimeen ja avata rajapinnat, jopa niin, että Tampere3 perustetaan vapaalle lähdekoodille. Antaako muutos meille uskalluksen ja kyvyn tehdä asioita toisin?

Yliopisto ja korkeakoulukenttä ovat laajassa muutoksessa. MIT:n Otto Scharmerin U.Lab kokeiluissa alkoi varsin pian muotoutua seuraavat periaatteet:

  1. Oppiminen on hajaannutettava ja vietävä ulos luokkahuoneista aitoihin toimintaympäristöihin, kuten kaupungin kaduille.
  2. Yrittäjähenkisyys ja intohimo yhdistetään tutkimuksessa ja opetuksessa sekä luodaan valmiuksia maailmankatsomuksellisten ja sosiaalisten kysymysten ymmärtämiselle
  3. Edistetään ihmisten itsetuntemuksen kasvua korkeakoulutuksessa
  4. Aktivoidaan ja mahdollistetaan itseorganisoituvia, oppivia ryhmiä avoimissa ympäristöissä
  5. Kehitetään välineitä tulevaisuuden hahmottamiseen ja kykyyn ja haluun vaikuttaa siihen
  6. Siirrytään big datasta syvälliseen tietoon
  7. Edistetään tietoisuutta ja kehitetään välineitä niissä kysymyksissä, jotka ovat yhteisöllisen vaikuttamisen kannalta merkittäviä

Otto Scharmerin mukaan tulevaisuuden maailmassa johtajuuden, luovuuden, yrittäjyyden, muutoskyvyn ja – halun ja syvällisen ymmärryksen kehittäminen – edellyttävät niiden mukaisia oppimisen ja yhteistyön muotoja. Pää, sydän ja kädet yhdessä. Olisiko tässä tavoitetta Tampere3:lle?

Ei kommentteja "Tampere3 on uuden ajan Leonardo Da Vinci"

Kommentoi "Tampere3 on uuden ajan Leonardo Da Vinci"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 __   _     _____    __   _    _    _     _  __  
| || | ||  |  ___|| | || | || | || | ||  | |/ // 
| '--' ||  | ||__   | '--' || | || | ||  | ' //  
| .--. ||  | ||__   | .--. || | \\_/ ||  | . \\  
|_|| |_||  |_____|| |_|| |_||  \____//   |_|\_\\ 
`-`  `-`   `-----`  `-`  `-`    `---`    `-` --` 
                                                 
 
 

#Tampere3 Blogi

 

Viimeisimmät kommentit

Ei kommentteja