Artikkeli

Artikkeli

14.3.2018 | Annina Korpela

Liiketoiminnan vauhdittajia kasvaa Y-kampuksen Growthmakers-ohjelmassa

Yksi Tampereen uuden korkeakouluyhteisön kärkituotteista voi hyvinkin olla Growthmakers-ohjelma, jonka pilottitoteutus käynnistyy TAMKissa syksyllä 2018. Liiketoiminnan vauhdittajia ja kansainvälisen myynnin talentteja tarvitaan kaikilla toimialoilla.

Uusi opintokokonaisuus valmentaa opiskelijoita liiketoiminnan kasvattamiseen ja innovaatioiden kaupallistamiseen. Kasvuyrittäjyyden opintopolun tallattuaan opiskelijalla on repussaan paljon eväitä: hän ymmärtää kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin mahdollisuudet rajoitteineen ja osaa rakentaa kasvua edistäviä strategisia verkostoja ja alliansseja. Opiskelija kehittyy kasvutalentiksi, joka tietää, miten saada yritys kasvamaan.

Uutta opintokokonaisuutta on kehitetty TAMKin Y-kampuksella, mutta sen vaikutuspiiriä on tarkoitus laajentaa koko korkeakouluyhteisöön. Ohjelman ideoinnissa on ollut mukana monia menestyneitä kasvuyrityksiä ja startup-yrityksiä sekä tutkimustiimejä, muun muassa TTY:ltä.

Syksyllä 2018 alkavaan pilottitoteutukseen TAMKissa valitaan 3. ja 4. vuoden opiskelijoita kolmesta tutkinto-ohjelmasta: liiketaloudesta, mediasta ja tekniikasta. Opiskelijoista valmennetaan kansainvälisen kasvun tekijöitä pirkanmaalaisiin kasvuhakuisiin yrityksiin ja korkeakouluista syntyvien innovaatioiden kaupallistamisprosesseihin. Tukenaan opiskelijoilla on TAMKin opettajia, jotka toimivat mentoreina. Lisäksi lankoja pitelee käsissään yksi päävalmentaja.

Pedagogisesti ohjelmassa sovelletaan ilmiöoppimisen mallia, jossa opiskelijat näkevät yrityksen elinkaaren kaikki vaiheet eri näkökulmista. He lähtevät yrityksiin seuraamaan niiden toimintaa, tutustuvat kasvun ekosysteemiin ja saavat yrityksiltä haastavia toimeksiantoja, esimerkiksi yrityksen kasvuedellytysten kartoitusta, liiketoimintamallien arviointia ja riskianalyysejä. Kasvuohjelmaan mukaan lähtevistä yrityksistä suurimmat ja menestyneimmät maksavat opiskelijoille toimeksiannoista. Opiskelijoiden on siis oltava vastuullisia.

Opintoihin kuuluu myös lyhyitä vaihtojaksoja ulkomailla. Kohdemaassa opiskelijat keskittyvät johonkin kansainvälistymisen tai kasvun pulmaan. Pelkkä vieraaseen kulttuuriin tutustuminen ei riitä, vaan vaihdosta pitää rakentua todellinen ’learning journey’, jotta opiskelija voi kasvaa myös kansainväliseksi bisnesosaajaksi.

Growthmakers-koulutuksen järjestäjillä Y-kampuksella on vankka tiimivalmennusosaaminen, mikä auttaa opiskelijoiden tiimiyttämisessä ja sitouttamisessa mukaan ohjelmaan. Opiskelijat voivat hankkeistaa opintojaan ja suorittaa 30–60 opintopistettä kahden vuoden aikana. Ohjelmaan osallistuminen ei viivästytä opintojen etenemistä. Moni opiskelija saa kumppaniyritykseltä todennäköisesti myös idean opinnäytetyölleen.

Kasvuosaamisen teema on yksi vuonna 2017 toteutetun Innovation Scout -hankkeen työpaketeista. TAMKissa kasvuosaamisen teemasta jalostui Growthmakers-ohjelma, jonka pääpromoottoreina ovat olleet mediatuotannon lehtori Carolina Pajula ja Y-kampuksen koulutuspäällikkö Leena Eerola.


Annina Korpela
FM, ammatillinen opettaja, tuntiopettaja TAMKin Kielipalveluissa
Kirjoittaja on ollut mukana Tampere3:n KINO- ja Innovation Scout -hankkeissa (2016–2017) kehittämässä digitaalista tarinankerrontaa ja hoitanut hankkeiden viestintätehtäviä.

 

 

 

Ei kommentteja "Liiketoiminnan vauhdittajia kasvaa Y-kampuksen Growthmakers-ohjelmassa"

Kommentoi "Liiketoiminnan vauhdittajia kasvaa Y-kampuksen Growthmakers-ohjelmassa"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.