Artikkeli

Artikkeli

1.6.2018 | Minna Niemi-Grundström

Asiakkaat vaikuttavat kirjaston kehittämiseen

Tampere3-kirjastojen ensimmäinen yhteinen asiakastyytyväisyyskysely järjestettiin maaliskuussa. Saimme kyselyyn yhteensä 1080 vastausta (TaY 813, TAMK 181, TTY 86). Ylivoimaisesti suurin vastaajaryhmä olivat opiskelijat, jotka yleensäkin ovat aktiivisimpia palautteen antajia. Kaikille vastaajille lämmin kiitos tärkeästä palautteesta!

Kyselyn tavoitteena oli kerätä tietoa kirjastojen nykyisten palvelujen toimivuudesta ja antaa käyttäjille mahdollisuus ideoida tulevan yhteisen kirjaston palvelukokonaisuutta. Tuloksia ja avovastausten kehittämisehdotuksia hyödynnetään uuden kirjaston kehittämisprojekteissa.

Olemme käyneet palautteen läpi huolella ja nostaneet tärkeimmät kehittämisideat projektien työlistalle. Eniten palautetta saivat kirjastojen tilat, e-aineistot ja verkkopalvelut.

Tiloja kehitetään jatkuvasti

Kirjastojen tilat saivat kiitosta, mutta palautteissa toivottiin myös lisää tiloja ja pidempiä aukioloaikoja. Kirjaston asiakaspalveluprojekti kartoittaa kesälomien jälkeen tilojen kehittämiskohteet ja selvittää, mitä niistä voidaan toteuttaa uudessa kirjastossa. Myös aukioloaikojen toimivuutta selvitetään jatkossa.

E-aineistojen käytettävyys on tärkeää

Kirjaston tarjoamiin tietoaineistoihin oltiin suhteellisen tyytyväisiä, mutta asiakkaat pitivät puutteena sitä, että kaikkien Tampere3-kirjastojen e-aineistot eivät ole kaikkien käytössä. E-aineistojen käyttöön toivottiin myös lisää ohjeistusta.

Syksyn aikana neuvottelemme uuden kirjaston e-aineistokokonaisuudesta ja pyrimme saamaan aineistot mahdollisimman laajasti yhteisön käyttöön. Myös e-aineistojen käytettävyyden parantaminen on etusijalla palveluja kehitettäessä.

Uutta tietojärjestelmää suunnitellaan

Eniten kriittistä palautetta saatiin kirjaston verkkopalveluiden toimivuudesta. Yliopistojen osalta erityisesti eri asiakaskäyttöliittymät ja kirjautuminen järjestelmiin herättävät hämmennystä.

Nämä ongelmat eivät ratkea kokonaan vielä uuden kirjaston aloittaessakaan vuoden vaihteessa. Olemme parhaillaan hankkimassa uutta tietojärjestelmää, joka on tarkoitus saada käyttöön loppuvuodesta 2019. Siihen saakka joudumme valitettavasti operoimaan edelleen kahdella erillisellä hakupalvelulla. Pyrimme kuitenkin opastamaan ja ohjeistamaan niiden käytössä koko siirtymävaiheen ajan.

Koska moni asia muuttuu uudessa kirjastossa, tiedotamme muuttuvista asioista aktiivisesti jo syksyn aikana. Kannattaa siis seurata kirjastojen tiedotuskanavia kuten verkkosivujen uutisia ja oman sähköpostin viestejä. Kysymykset ja ehdotukset ovat edelleen tervetulleita!


Minna Niemi-Grundström
Tampere3-kirjaston projektijohtaja

 

 

Ei kommentteja "Asiakkaat vaikuttavat kirjaston kehittämiseen"

Kommentoi "Asiakkaat vaikuttavat kirjaston kehittämiseen"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.