Artikkeli

Artikkeli

Y-kampus on Tampere3-yhteistyön mallioppilas

27.10.2017

– Y-kampus esitellään aina esimerkkinä hyvästä Tampere3-yhteistyöstä. Käytännössä meillä on kolme ihan erilaista kulttuuria, eikä toimintojen yhdistäminen ole ollut helppoa. Porukka on kuitenkin toiveikas ja halukas, ja haluamme luoda yhteistä kulttuuria, sanoo Y-kampuksen koulutuspäällikkö Leena Eerola Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Tampere3-yhteistyön myötä tamperelaiskorkeakoulujen eri nimikkeillä toimineet yrittäjyys- ja innovaatiopalvelut on yhdistetty ja yksiköt ovat ottaneet Y-kampuksen yhteiseksi nimekseen.

Opiskelijasta yrittäjä, opettajasta valmentaja

Y-kampuksella opiskelijasta voi tulla yrittäjä ja opettajasta valmentaja. Leena Eerolan "tykkitiimi" pyrkii vastaamaan yrittäjyyden ja tulevaisuuden haasteisiin jo korkeakoulussa.

– Lapsuudessani inhosin koulussa paikallani istumista, ja sama päti myös yliopiston luentoihin, täräyttää Y-kampuksen koulutuspäällikkö Leena Eerola.

Tästä huolimatta nainen löytyy TAMKin C-siivestä, näyttävin tarroin erottuvalta Y-kampukselta. Tämä on paikka, jossa opiskelijasta voi tulla yrittäjä ja opettajasta valmentaja.

– Emme yritä tehdä kaikista Y-kampuksella opiskelevista yrittäjiä, mutta yrittäjämäisen asenteen omaavia kyllä. Täällä keskeistä on dialogi, ja tavoitteena on sytyttää innostus oppimiseen. Hyödynnämme uusia työnteon muotoja, Eerola kuvailee yrittäjyys- ja innovaatiopalveluita.

Kokemusta neljästä ammattikorkeakoulusta

Yrittäjäperheen tyttärenä Eerola lähti opiskelemaan liiketaloutta Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytännönläheiseen Tiimiakatemiaan, joka vastaa TAMKin Proakatemiaa. Jo opiskeluaikana hän valmensi tiimiyrittäjiä Mikkelin ammattikorkeakoulussa.

– Käytännön tekeminen ja yrittäjyys ovat lähellä sydäntäni. Olen tehnyt valmennuksia itsekin yrittäjänä osuuskunnan kautta, koulutuspäällikkö kertoo.

Valmistuttuaan vuonna 2007 Eerola jatkoi työskentelyä Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Pian hän kuitenkin huomasi, että vastavalmistuneen tradenomin sanalla ei ollut riittävästi painoarvoa pedagogisissa keskusteluissa.

Eerola haki opiskelemaan kansainvälistä markkinointia ja johtamista Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon. Opintojen ohessa hän työskenteli valmentajana Saimaan ammattikorkeakoulussa, ja valmistuttuaan maisteriksi vuonna 2011 hänet pyydettiin töihin TAMKin Proakatemiaan. Y-kampukselle Eerola siirtyi vuonna 2016.

Ovet auki kaikkien alojen opiskelijoille

– Y-kampusta käynnistettäessä vuonna 2011 tavoitteena oli tuoda Proakatemian ajattelua ja meininkiä pääkampukselle. Tiimissäni on edelleen Y-kampuksen perustajista Lauha Peltonen ja Tiina Koskiranta, sekä Mikael Juntunen pienellä työpanoksella, nykyinen koulutuspäällikkö iloitsee.

Eerola muistuttaa, että Proakatemialla opiskellaan yrittäjyyttä kokonaisen tutkinnon verran. Kaikilta aloilta löytyy kuitenkin opiskelijoilla, jotka tähtäävät yrittäjiksi, ja Y-kampus tarjoaa heille kaikille liikeideoiden sparrausta sekä esimerkiksi tuotteistamiseen, talouteen, markkinointiin, palvelumuotoiluun ja myyntiosaamiseen liittyviä vapaasti valittavia opintoja.

– Yrittäjyyden kuuluisi olla luonnollinen tapa työllistää itsensä alasta riippumatta. Tulevaisuudessa korkeakoulusta valmistuva tulee tekemään töitä usealle eri verkostolle, ja yrittäjyys on vain tapa toimia, ei sen kummempaa.

Insinööriopiskelijoiden määrä on kasvanut Y-kampuksella jo roimasti, ja koulutuspäällikkö toivoo, että tulevaisuudessa opiskelijoita nähdään yhä useammalta alalta. Jokaisella kurssilla on opiskelijoita myös Tampereen yliopistolta ja Tampereen teknilliseltä yliopistolta, sillä Y-kampuksen kursseja voi opiskella ristiin Tampere3-korkeakoulujen välillä.

– Kuuntelemme tarkasti, mitä opiskelijat tarvitsevat. Kursseihin tehdään ketterästi muutoksia, Eerola kertoo suosituista opinnoista.

Y-kampus on positiivinen häiriö

Y-kampus ei ainoastaan järjestä kursseja opiskelijoille. Puolet Y-kampuksen kahdeksan hengen tykkitiimistä työskentelee tutkimuksen ja hankkeiden parissa. Yksi merkittävä osa toimintaa ovat opettajille tarjottavat opintokokonaisuudet valmentajuudesta.

– Olemme positiivinen häiriö. Meidän mielestämme opetusta pitäisi kehittää valmentamisen suuntaan. Valmentajuudella pyritään vastaamaan siihen, millaisia taitoja opiskelijat tarvitsevat tulevaisuudessa.

Valmentajuudessa opettajan rooli jätetään taustalle ja opiskelijoita kannustetaan ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Eerola ei halua asettaa perinteistä opettajuutta ja valmentajuutta vastakkain, vaan korostaa, että jokainen opettaja voi hyödyntää opetuksessa valmennuksen elementtejä.

– Jäämme kelkasta, jos opiskelijat kuuntelevat vain luentosarjoja. Nykymaailmassa tarvitaan ihan eri valmiuksia kuin 10 tai 20 vuotta sitten. Tarvitaan vuorovaikutustaitoja, myyntiosaamista ja tiimityöskentelyä, Eerola luettelee.

Tutustu Y-kampukseen!

Kuvassa Leena Eerola ja Y-kampuksen tykkitiimi iloitsevat saamastaan "Ammattikorkeakoulujen parhaat yrittäjyystoiminnot 2017" -palkinnosta. Kuvassa takana (vas.) Mika Boedeker, Anna Laurila, Saana Hytönen ja Vesa-Pekka Latvala, edessä (vas.) Jennifer Jonhson, Lauha Peltonen, Tiina Koskiranta, Pia Hautamäki, Leena Eerola ja Tiina Brandt.


Teksti: Sabina Mäki
Kuva: Sannamari Ratilainen