Artikkeli

Artikkeli

Kaiken keskiössä ovat ihmiset

6.6.2018

Tampereen korkeakouluyhteisön brändi nojaa ajatukseen, että maailmaan vaikutetaan ja sen ongelmat ratkaistaan yhdessä ihmisten kesken. Kyseessä on sekä lupaus että haaste. Se on jo tehnyt vaikutuksen muiden muassa erääseen David Attenboroughiin.

Ihminen ratkaisee.

Näin kuuluu Tampereen korkeakouluyhteisön tunnuslause, joka paljastettiin yhteisön jäsenille huhtikuun lopulla Pakkahuoneella järjestetyssä juhlassa.

Yksinkertainen lause on vuosien työn tulos, sillä yhteisön brändin rakentaminen käynnistettiin alun perin jo muutama vuosi sitten. Välillä työ oli telakalla, mutta vuoden 2017 lopulta lähtien uutta ilmettä on rakennettu täydellä höyryllä.

Työ oli poikkeuksellista, sillä tavallisesti brändi rakennetaan strategian ja valmiin toiminta-ajatuksen päälle. Tai ainakin organisaation nimen innoittamana. Nyt brändiä, nimeä ja strategiaa työstettiin kaikkia yhtä aikaa, vieläpä melkoisella kiireellä

Tampereen teknillisen yliopiston brändijohtajan Jaana Kaartisen mukaan tämä oli tietenkin haaste, mutta myös siunaus.

– Nyt jouduimme luomaan ilmeen, joka sopii nimeen kuin nimeen. Jos yliopiston nimi olisi ollut tiedossa ja se olisi ollut vaikkapa Koski, se olisi määrännyt myös visuaalisen ilmeen. Nyt meitä ohjasi vahvasti sisältö ja tahtotila.

Jotain, mitä muilla ei ole

Ihminen valikoitui kärjeksi paitsi siksi, että se nousi taustakyselyissä kerta toisensa jälkeen esiin, myös siksi, että sitä ei muilla ole.

– Lähes kaikki korkeakoulut niin Suomessa kuin kansainvälisestikin pitävät tärkeinä samoja asioita, kuten yhteiskunnallisten ongelmien ja tulevaisuuden ongelmien ratkaisemista. Kaikki haluavat myös kouluttaa tulevaisuuden osaajia. Nämä ovat tärkeitä myös Tampereen korkeakouluyhteisölle, mutta halusimme löytää niihin erilaisen tulokulman, sanoo brändiprojektin vetäjä Hanna-Leena Saarenmaa.

Ihminen ja ihmisyys olivat teemoja, jotka nousivat esiin, kun erilaisissa kyselyissä ja työpajoissa kerättyjä ajatuksia ja ideoita alettiin perata. Sekä Kaartinen että Saarenmaa painottavat, että brändin pihvi on muotoutunut nimenomaan yhteisön jäsenten ehdotuksista.

– Yhteisö oli vahvasti mukana alusta asti. Alkuvaiheen mittavaan bränditutkimukseen vastasi lähes 200 opiskelijaa, yli 200 henkilökunnan edustajaa ja noin 300 sidosryhmien edustajaa. Tämän jälkeen ihmisiä kutsuttiin työpajoihin ja heille tehtiin muun muassa puhelinhaastatteluja, Kaartinen kertaa.

Yllättävä oli, että eri organisaatioista ja ryhmistä tuli varsin yhteneväisiä ajatuksia.

– Nykyisten organisaatioiden vahvuuksien nähtiin kumuloituvan uuden yhteisön vahvuuksiksi.

Minä olen David

”Ihminen ratkaisee” on näennäisen yksinkertainen tunnuslause, johon kuitenkin liittyy suuria lupauksia.

– Alkuun tuntui, että voiko tämä olla näin yksinkertainen. Vähitellen se alkoi tuntua rohkealta, Hanna-Leena Saarenmaa sanoo.

– Idea on, että tällä toteamuksella myös haastamme itsemme – ja muut – ratkaisemaan polttavat ongelmat.

Sanoma on jo ennen julkistustaan vedonnut merkittäviin tahoihin. Kun brändityöryhmä ryhtyi koostamaan kampanjavideota, videolle haluttiin oman talon kasvojen lisäksi tunnettuja kansainvälisiä vaikuttajia. Yksi puhelu soitettiin maailmankuulun luontodokumenttijuontajan David Attenboroughin tiimille. Tai näin luultiin.

– Esittelimme itsemme ja asiamme ja kysyimme, voisiko puhelimeen vastannut henkilö välittää Attenboroughille toiveemme saada käyttää hänen kasvojaan videolla.

Vastaus yllätti.

– Toisesta päästä sanottiin, että minä olen David ja käyttäkää vain.

Vastineeksi Attenborough pyysi nimellistä lahjoitusta valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen.

Menikö Jodel rikki?

Brändin työstäjät kertovat yllättyneensä myös lopputuloksen positiivisesta vastaanotosta kotikentällä. Etukäteen odotettiin raivoisaa meemimyrskyä, mutta toisin kävi.

– Kasvotusten tietenkin kommentoidaan kauniisti, mutta esimerkiksi julkistustilaisuudessa satuimme kuulemaan, kun muutama juhlija puhui brändistä keskenään. Ja hekin kehuivat sitä, vaikka eivät tienneet, että olimme kuulolla.

Anonyymissa sosiaalisessa mediassa syntyi tietenkin myös toisenlaisia keskusteluja, mutta nekin yllättivät.

– Esimerkiksi Jodelissa kiersi kyllä meemejä, mutta niidenkin ympärille syntyi lopulta todella hyvää keskustelua ja analyysia. Niin hyvää, että kävi mielessä, rikoimmeko koko Jodelin, Saarenmaa sanoo.


Teksti: Hanna Hyvärinen